7 PAŹDZIERNIKA

Cykl: Historyczna kartka z kalendarza

Citroen 2CVHistoria rodziny i marki Citroën związana jest nierozłącznie z Polską. Levi Citroen, holenderski sprzedawca diamentów, poślubił warszawiankę – Maszę Amelię Kleinman. Małżonkowie zamieszkali w Paryżu w roku 1876 i tam też, pięć lat później, urodził się ich syn André – przyszły twórca marki samochodowej. To właśnie André Citroën w czasie wizyty w jednej z polskich fabryk zwrócił uwagę na nietypową, daszkową formę drewnianych kół zębatych w kształcie szewronów. Wkrótce wykupił patent na zębatki, rozpoczynając ich produkcję ze stali i przyjmując dwa szewrony za logo swojego przedsiębiorstwa.

Dzień 7 października 1948 roku okazał się istotny dla powstania jednego z najbardziej rozpoznawalnych symboli francuskiej motoryzacji. Podczas paryskiego salonu samochodowego Citroën zaprezentował nowy, powojenny model 2CV. Mimo iż głośno powątpiewano w jego urodę i nazywano „brzydkim kaczątkiem“, to szybko zyskał popularność i stał się jednym z tych pojazdów, które zmotoryzowały powojenną Francję. Największą sławę zdobył model 4-drzwiowy, powszechnie rozpoznawany jako auto wesołej zakonnicy z filmów z  Louisem de Funèsem w roli głównej.

 

Tego właśnie modelu Citroëna 2CV nie mogło zabraknąć na naszej wystawie stałej Historia motoryzacji w miniaturze  w Muzeum Dialogu Kultur.

 

POWRÓT