Rewolucja na głowie

Cykl: Muzealne foto-atelier

Rewolucja zaczęła się w Paryżu w 1909 roku, w dniu, w którym Antoni Cierplikowski – geniusz fryzjerstwa – ściął na krótko włosy aktorce Ève Lavallière. Temu cięciu miały wkrótce poddać się również inne gwiazdy: Marlena Dietrich, Greta Garbo, Josephine Baker czy Pola Negri. Aktorki, jako pierwsze ścinając włosy i wkładając spodnie, stały się wyroczniami mody dla kobiet.

W Polsce, cieszącej się świeżo odzyskaną niepodległością, fryzury pań także stały się krótsze, choć początkowo włosy były raczej wiązane w rulon nad karkiem, nie zaś strzyżone. Paryskie cięcie na „chłopczycę” stało się normą w okolicach 1925 roku. Damy doceniały wygodę i odmładzające efekty nowego uczesania. Nie mówiąc już o praktycznej jego stronie, gdy niemożliwym byłoby założyć modny, ciasny kapelusz w formie klosza, mając z tyłu głowy włosy upięte w kok. Naturalnie były i tradycjonalistki, które wiązały dłuższe włosy w pukiel oraz krytycy, kręcący nosem na nową modę. Dostrzegł to Julian Ejsmond, pisząc w roku 1927:

Czemuż dzisiaj gniew budzi kobieta sportowa,

Opalona, strzyżona, uśmiechnięta, zdrowa?

Czyż naprawdę nie trapią nas już inne smutki,

Jak ten, że ktoś miał długi włos, a dziś ma krótki?

 

Po kilku latach, gdy rewolucja stała się normą, fryzury pań stawały się dłuższe, choć do lat 40. nie przekroczyły linii ramion. Z początkiem lat 30. modne stało się zaczesywanie włosów na boki w luźnych falach lub skręconych lokach. Polki stosowały też płyny rozjaśniające, aby uzyskać modny blond.

Najbardziej popularną fryzurą w latach 30. stało się ułożenie włosów z przedziałkiem z boku „w fale naturalne lub sztuczne, zaczesane lub zwinięte. […] Można być ładnie uczesaną bez pomocy fryzjera, ale zawsze trzeba pamiętać, iż włosy wymagają starań” – jak doradzał paniom „Przegląd Mody” w roku 1933.

Załączone zdjęcia obrazują, jak zmieniały się fryzury Polek od roku 1914 do lat końca lat 30. ubiegłego wieku – może i Was zainspirują!

 

 Uczennica pensji żeńskiej, Pracownia Artystyczno-Fotograficzna Jan Miszczak, Królestwo Polskie (kongresowe), Warszawa, 1913–1917, dar Wandy Czarneckiej Uczennica pensji żeńskiej, Pracownia Artystyczno-Fotograficzna Jan Miszczak, Królestwo Polskie (kongresowe), Warszawa, 1913–1917, dar Wandy Czarneckiej

Uczennica pensji żeńskiej, Pracownia Artystyczno-Fotograficzna Jan Miszczak, Królestwo Polskie (kongresowe), Warszawa, 1913–1917, dar Wandy Czarneckiej

 

Uczennica pensji żeńskiej, Pracownia Artystyczno-Fotograficzna Jan Miszczak, Królestwo Polskie (kongresowe), Warszawa, 1913–1917, dar Wandy Czarneckiej
Uczennica pensji żeńskiej, Pracownia Artystyczno-Fotograficzna Jan Miszczak, Królestwo Polskie (kongresowe), Warszawa, 1913–1917, dar Wandy Czarneckiej

Uczennica pensji żeńskiej, Pracownia Artystyczno-Fotograficzna Jan Miszczak, Królestwo Polskie (kongresowe), Warszawa, 1913–1917, dar Wandy Czarneckiej
Uczennica pensji żeńskiej, Pracownia Artystyczno-Fotograficzna Jan Miszczak, Królestwo Polskie (kongresowe), Warszawa, 1913–1917, dar Wandy Czarneckiej
Uczennica pensji żeńskiej, Pracownia Artystyczno-Fotograficzna Jan Miszczak, Królestwo Polskie (kongresowe), Warszawa, 1913–1917, dar Wandy Czarneckiej
 Uczennica pensji żeńskiej, Pracownia Artystyczno-Fotograficzna Jan Miszczak, Królestwo Polskie (kongresowe), Warszawa, 1913–1917, dar Wandy Czarneckiej
Uczennica pensji żeńskiej, Pracownia Artystyczno-Fotograficzna Jan Miszczak, Królestwo Polskie (kongresowe), Warszawa, 1913–1917, dar Wandy Czarneckiej
 Uczennica pensji żeńskiej, Pracownia Artystyczno-Fotograficzna Jan Miszczak, Królestwo Polskie (kongresowe), Warszawa, 1913–1917, dar Wandy Czarneckiej
Uczennica pensji żeńskiej, Pracownia Artystyczno-Fotograficzna Jan Miszczak, Królestwo Polskie (kongresowe), Warszawa, 1913–1917, dar Wandy Czarneckiej
 Uczennica pensji żeńskiej, Pracownia Artystyczno-Fotograficzna Jan Miszczak, Królestwo Polskie (kongresowe), Warszawa, 1913–1917, dar Wandy Czarneckiej
Kobieta w fotograficznym atelier, ok. 1914, dar Krzysztofa Durleja

Kobieta w fotograficznym atelier, ok. 1914, dar Krzysztofa Durleja

 Kobieta w fotograficznym atelier, ok. 1921, dar Wandy Czarneckiej

 Kobieta w fotograficznym atelier, ok. 1921, dar Wandy Czarneckiej

Portret kobiety, Zakład Fotograficzny Adama Badziana, Polska, Kielce, ok. 1925, dar Wandy Czarneckiej
 

Portret kobiety, Zakład Fotograficzny Adama Badziana, Polska, Kielce, ok. 1925, dar Wandy Czarneckiej

Portret kobiety, Zakład Fotograficzny Adama Badziana, Polska, Kielce, ok. 1930, dar Wandy Czarneckiej
 Portret kobiety, Zakład Fotograficzny Adama Badziana, Polska, Kielce, ok. 1930, dar Wandy Czarneckiej
Fotografia portretowa młodej kobiety, Zakład Fotograficzny Stefanii Bronikowskiej, Polska, Kielce, 1932, dar Wandy Czarneckiej
Fotografia portretowa młodej kobiety, Zakład Fotograficzny Stefanii Bronikowskiej, Polska, Kielce, 1932, dar Wandy Czarneckiej
Lucia Wydrychiewiczówna (?), fot. Kochen, Polska, Jędrzejów, 1933, dar Wandy Czarneckiej
Lucia Wydrychiewiczówna (?), fot. Kochen, Polska, Jędrzejów, 1933, dar Wandy Czarneckiej
Pocztówka: kobieta z psem, Polska, 1935–1939, dar Krzysztofa Durleja
Pocztówka: kobieta z psem, Polska, 1935–1939, dar Krzysztofa Durleja

 

 

POWRÓT