Część 10: FABRYKA PORCELANY W ĆMIELOWIE W CZASIE II WOJNY ŚWIATOWEJ

Cykl: Porcelana ćmielowska w pigułce

W przededniu II wojny światowej ćmielowska fabryka była świetnie rozwijającym się, doskonale prosperującym zakładem, dysponującym znakomitą kadrą techniczną i artystyczną. Już 25 października 1939 roku Niemcy przejęli fabrykę porcelany w Chodzieży i cały jej majątek przekazali na rzecz Związku Prowincjonalnego w Poznaniu, wskutek czego spółka straciła dwie trzecie swojego stanu posiadania. Ćmielów funkcjonował jednak nadal, mimo licznych problemów z zaopatrzeniem, starając się utrzymać produkcję i fachowców. Zatrudnienie zmniejszyło się do jednej trzeciej w stosunku do okresu przedwojennego. Dodatkową stratą dla zakładu była śmierć prezesa i głównego udziałowca spółki Stanisława Burtana, który zmarł 25 stycznia 1940 roku. W prowadzenie zakładu włączył się jego syn Juliusz. W 2. poł. 1940 roku z zarządu spółki ustąpił Stanisław Syska, a jego stanowisko objął Tadeusz Spiss. Przez chwilę nad wytwórnią zawisła groźba przejęcia jej przez Niemców. Na szczęście udało się przekonać okupantów do pozostawienia zarządu fabryki w dotychczasowych rękach, co miało skutkować ofiarniejszą pracą załogi i produkcją na dotychczasowym poziomie. Ćmielów mógł sprzedawać część towarów na wolnym rynku, a  pewną część w formie deputatu otrzymywali pracownicy. Taka sytuacja utrzymała się do końca wojny. W listopadzie 1940 roku lista płac obejmowała tylko pięćdziesiąt osób, a w roku następnym stan zatrudnienia ograniczono do zaledwie trzydziestu stałych pracowników; innych zatrudniano okresowo w miarę dopływu surowców do produkcji.

W czasie wojny wytwórnia kontynuowała produkcję serwisów według wzorów opracowanych w latach dwudziestych i trzydziestych. Trudności z zaopatrzeniem w surowce, niezbędne do wykonywania wysokogatunkowej porcelany, spowodowały, że w tym czasie skoncentrowano się na produkcji naczyń niższej jakości, przeznaczonych na potrzeby restauracji i kantyn.

W 1942 roku w Ćmielowie znalazł schronienie Franciszek Kalfas, krakowski artysta rzeźbiarz, wychowanek i wykładowca Państwowej Szkoły Przemysłu Artystycznego w Krakowie. Niemal do końca wojny był w fabryce projektantem i kierownikiem artystycznym. Po zapoznaniu się z techniką produkcji fabrycznej wykonał liczne modele małych form rzeźbiarskich, projekty naczyń dekoracyjnych, użytkowych i serwisu Smok Wawelski. Tuż po wojnie Kalfas był wykładowcą w krakowskim Instytucie Sztuk Pięknych (przemianowanym następnie na Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych), a następnie kierownikiem Pracowni Rzeźby Studium Ogólnego ASP w Krakowie, skąd po kilku latach przeszedł na

Wydział Architektury Wnętrz na tej samej uczelni. W Ćmielowie wciąż pracował Józef Szewczyk; swoje pierwsze rzeźbiarskie projekty wykonała tu córka Stanisława Burtana, Helena. Dorobek artystów zatrudnionych w wytwórni w czasie okupacji – Franciszka Kalfasa i Józefa Szewczyka, Zofii Stockard Bernkopf, Józefa Kwietnia i Heleny Burtanówny, zaprezentowano w 1945 roku w Krakowie na wystawie zbiorowej prac Józefa Mehoffera i Jana Książka, tkanin artystycznych Heleny i Stefana Gałkowskich oraz polskiej porcelany artystycznej „Ćmielów” zorganizowanej przez Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych.

Wśród licznych wyrobów ćmielowskich znalazło się dwadzieścia sześć oryginalnych prac Franciszka Kalfasa i siedem Józefa Szewczyka, dwadzieścia cztery odlewy z formy wykonane według projektów Kalfasa, trzynaście według projektów Szewczyka oraz dwa Heleny Burtanówny, a także cztery projekty jeszcze niewykonane. Wśród wyrobów sztancowych zaprezentowano trzy medaliony z wizerunkami Jacka Malczewskiego, księdza Stanisława Staszica i Józefa Piłsudskiego; medalion z widokiem Muzeum Narodowego w Krakowie i plakietę z widokiem na Wawel, medalion pamiątkowy Kongresu Unii Chemii Czystej i Stosowanej w Warszawie w roku 1927 oraz trzy plakiety o tematyce religijnej. Dział malarstwa reprezentowały prace Zofii Stockard Bernkopf, należące do cyklu Legendy polskie, oraz przedstawienie Barbakanu i patera Złoty cielec, dział kopii natomiast – trzy Tańce polskie wg Zofii Stryjeńskiej malowane przez Józefa Kwietnia. Większość prezentowanych na wystawie prac stanowiła galanteria porcelanowa. Część z nich trafiła następnie do zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie – jako zakupy oraz dary dyrekcji fabryki w Ćmielowie ze stycznia 1946 roku.

 

 

Popielniczka Wiosna, proj. Franciszek Kalfas, 1942–1944, porcelana, malowanie ręczne i natryskowe, złocenie

Popielniczka Wiosna, proj. Franciszek Kalfas, 1942–1944, porcelana, malowanie ręczne i natryskowe, złocenie

 

Bombonierka Amorki, proj. Franciszek Kalfas, 1942–1944, porcelana, malowanie ręczne, złocenie

Bombonierka Amorki, proj. Franciszek Kalfas, 1942–1944, porcelana, malowanie ręczne, złocenie

 

Popielniczka Paw, proj. Franciszek Kalfas, 1942–1944, porcelana, malowanie natryskowe

Popielniczka Paw, proj. Franciszek Kalfas, 1942–1944, porcelana, malowanie natryskowe

 

Figurka Twardowski na kogucie, proj. Franciszek Kalfas, 1942–1944, porcelana, malowanie ręczne, złocenie

Figurka Twardowski na kogucie, proj. Franciszek Kalfas, 1942–1944, porcelana, malowanie ręczne, złocenie

 

Figurka Taniec góralski, proj. Franciszek Kalfas, 1942–1944, porcelana

Figurka Taniec góralski, proj. Franciszek Kalfas, 1942–1944, porcelana

 

 Figurka Taniec góralski, proj. Franciszek Kalfas, 1942–1944, porcelana, malowanie ręczne

 Figurka Taniec góralski, proj. Franciszek Kalfas, 1942–1944, porcelana, malowanie ręczne

 

Popielniczka Juhas na hali, proj. Franciszek Kalfas, 1942–1944, porcelana, malowanie ręczne

Popielniczka Juhas na hali, proj. Franciszek Kalfas, 1942–1944, porcelana, malowanie ręczne

 

Patera Taniec góralski, proj. Franciszek Kalfas, 1942–1944, porcelana

Patera Taniec góralski, proj. Franciszek Kalfas, 1942–1944, porcelana

 

Figurka Narciarz, proj. Józef Szewczyk, 1938, porcelana, malowanie natryskowe

Figurka Narciarz, proj. Józef Szewczyk, 1938, porcelana, malowanie natryskowe

 

Figurka Taniec zbójnicki, proj. Helena Burtanówna-Husarska, 1942–1944, porcelana, malowanie ręczne, złocenie

Figurka Taniec zbójnicki, proj. Helena Burtanówna-Husarska, 1942–1944, porcelana, malowanie ręczne, złocenie

 

Patera z cyklu Tańce polskie – Oberek, mal. Józef Kwiecień, wg Zofii Stryjeńskiej, 1942–1945, porcelana, malowanie ręczne

Patera z cyklu Tańce polskie – Oberek, mal. Józef Kwiecień, wg Zofii Stryjeńskiej, 1942–1945, porcelana, malowanie ręczne

 

Patera z cyklu Tańce polskie – Kołomyjka, mal. Józef Kwiecień, wg Zofii Stryjeńskiej, 1942–1945, porcelana, malowanie ręczne

Patera z cyklu Tańce polskie – Kołomyjka, mal. Józef Kwiecień, wg Zofii Stryjeńskiej, 1942–1945, porcelana, malowanie ręczne

 

Literatura:

Kołodziejowa B., Stadnicki Z.M., Zakłady Porcelany Ćmielów, Kraków 1986.

Kostuch B., Polska porcelana, Kraków 2003.

Kostuch B., Ceramika z drugiej połowy XX wieku w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, Kraków 2005.

Śniegulska-Gomuła M., Projekty rzeźbiarza krakowskiego Franciszka Kalfasa dla wytwórni w Ćmielowie, „Rocznik Muzeum Narodowego w Kielcach” 2014, t. 29, s. 161–174.

Wystawa zbiorowa Józefa Mehoffera i Jana Książka. Wystawa tkanin artystycznych Heleny i Stefana Gałkowskich oraz polskiej porcelany art. Ćmielów, Kraków 1945.

 


POWRÓT