Aktualności

Sąd Ostateczny

Jacob de Backer,
Sąd Ostateczny
przed 1589 r., 
olej na płótnie,
wystawa czasowa Strach,
ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, 
fot. Piotr Ligier

 

 

Pierwsze, co zauważamy wchodząc w przestrzeń wystawy Strach, to bez wątpienia obraz Jacoba de Backera Sąd Ostateczny.
____________________________

Franklin Delano Roosvelt, 14 sierpnia 1941 r., ogłosił cztery wolności, które powinny być wprowadzone na całym świecie:

Oczekujemy świata opartego na czterech podstawowych ludzkich wolnościach. Po pierwsze, wolności słowa i głoszenia poglądów, wszędzie na świecie. Po drugie, wolności wyznawania wybranej religii, wszędzie na świecie. Po trzecie, wolności od niedostatku, wszędzie na świecie. Po czwarte, wolności od strachu, wszędzie na świecie. 

Widzimy w tych słowach kolejny sposób przezwyciężenia lęków i zagrożeń, jakie niesie ludziom kultury zachodniej świadome przeżywanie życia. Nowoczesność odrzuciła wcześniejsze – deklarując, że chce tak uformować świat, aby strach był w nim niepotrzebny. W okresie antycznym los człowieczy był czymś, czego tak naprawdę nie można było przezwyciężyć, stanowił taką samą siłę natury, jak ogień, woda i inne żywioły.

Nie było ucieczki.

 

Sąd Ostateczny

Sąd Ostateczny
_________________
Jacob de Backer, Sąd Ostateczny, przed 1589 r., olej na płótnie, ze zbiorów Muzeum Narodowe w Warszawie, fot. Piotr Ligier
Fragment eseju autorstwa Juliusza Gałkowskiego z publikacji towarzyszącej wystawie Strach

 

Obiekt na dziś:

DZIEWCZYNKA W CZERWONEJ SUKIENCE

SĄD OSTATECZNY


Powrót