Aktualności
Skarby Sezamu

Zdobycie obrazu zawdzięczamy byłemu dyrektorowi – Alojzemu Obornemu, który odkrył obraz podczas zakupu cennego mebla u jednego z krakowskich marszandów. Pan dyrektor oglądając szczegółowo przeznaczoną do zakupu barokową szafę, odsunął ją, aby sprawdzić znaki cechowe, ocenić stan zachowania etc. I znalazł za ową szafą mocno zniszczony karton. Wytrawne oko znawcy sztuki rozpoznało rękę mistrza. Były to właśnie Skarby Sezamu – obraz przez wiele lat uznawany za zaginiony.
Kilka słów o samym dziele:
Przywiązywał do niego Wyspiański niezwykłą wagę. W liście do swojego przyjaciela Lucjana Rydla pisał:
Maluję obecnie obraz, a raczej jak do tej pory, przygotowuję go pastelami, zanim wykonam. Jestem kontent i studiów, studiów bez liku w niego włożę i dam rzecz nową, o jakiej się wielu panom śniło, a żaden nie zrobił – drzew, konarów, gałęzi wykrotów, korzeni [...].
Tajemnicza, pełna czaru kompozycja, nawiązuje do sobótkowej opowieści o chłopcu poszukującym skarbu w noc świętojańską. Owym skarbem są nieznane siły przyrody ukryte pod korzeniami zwalonego drzewa. To pod nimi, w głębi ziemi, kryje się tajemnicza otchłań wypełniona jasnobłękitnym i seledynowym światłem. W jej czeluściach kryje się potęga i tajemnica pierwotnych praw natury. Wejścia strzegą korzenie, konary drzew splecione z ludzkimi sylwetkami, bohaterami rodzimych legend. Widzimy postać brodatego starca, nagie nimfy i w centralnej części nagą kobietę symbolizującą Matkę Ziemię. Nawiasem mówiąc do aktów kobiecych pozowała artyście żona.
Obraz uświetnił pierwszą wystawę Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” w roku 1897, rok później artysta podarował go państwu Przybyszewskim. Nim trafił do muzealnych zbiorów, przez pewien czas był w posiadaniu rodziny Pareńskich.
____________________________
Stanisław Wyspiański, Skarby Sezamu, ok. 1897 r., pastel, papier, Galeria Malarstwa Polskiego i Europejskiej Sztuki Zdobniczej
____________________________
Obiekty na dziś
DZIEWCZYNKA W CZERWONEJ SUKIENCE