Aktualności
Wazon-butla

Wazon-butla z białej porcelany o lekko błękitnawym odcieniu. Dekoracja malowana podszkliwnie kobaltem o układzie pasowym: w części dolnej, najszerszej stylizowany pejzaż z krzewami o dużych kwiatach (chryzantemy) i liściach, z ptakami i chmurkami; na zwężeniu sięgającym do nasady szyjki splątana wić roślinna z dużymi kwiatami, wygiętymi liśćmi i przedmiotami o znaczeniu symbolicznym, jak księgi i zwierciadło; powyżej na szyjce stylizowany pejzaż z gałązkami kwitnących drzew (śliwa); brzeg ujęty w wydłużone liście lancetowe. Poszczególne pasy oddzielone podwójnymi opaskami. Brzeg obwiedziony kobaltowym pasem.
Forma naczynia jest typowa dla wczesnego okresu dynastii Qing. Dekoracja strefowa biało-kobaltowa, zróżnicowana w poszczególnych pasach; liście lancetowate ujmujące szyjkę, gęsta plecionka roślinna, kwiaty śliwy na gałązkach, elementy pejzażu z siedzącymi na gałęziach ptakami to repertuar zdobniczy typowy dla tego czasu. Motyw huaniao (kwiaty i ptaki) był pierwotnie stosowany w chińskim malarstwie zwojowym, a następnie przejęty przez sztukę zdobniczą.
Wazon jest jednym z najwcześniejszych wyrobów dalekowschodnich w zbiorach Muzeum Narodowego w Kielcach.
Porcelana dalekowschodnia z Chin, a także z Japonii i Korei coraz liczniej napływała do Europy w XVII wieku wraz z powstaniem Kompanii Wschodnioindyjskich – brytyjskiej w 1600 roku i holenderskiej w 1602 roku. Mimo to była cały czas bardzo droga i dostępna tylko dla nielicznych, a przez to traktowana jako cenny przedmiot kolekcjonerski.
W okresie Kangxi gwałtownie wzrósł popyt na chińską porcelanę w Europie. Chcąc mu sprostać ceramicy zaczęli nadawać swoim wyrobom kształty odpowiadające zachodnim wymogom. Pewnym modyfikacjom uległa także dekoracja chińskiej porcelany. Wzory te były chętnie naśladowane przez Holendrów w fajansach z Delft, a następnie przejęte przez Chińczyków i stosowane w produkcji porcelany przeznaczonej na eksport. Porcelana przez wiele lat kształtowała w Europie obraz Państwa Środka, a jej bogate europejskie kolekcje dały w XVII wieku początek modzie na chińszczyznę (chinoiseries), szczególnie popularnej w następnym stuleciu.
Wazon-butla z kwiatami i ptakami, Dynastia Qing, okres Kangxi (1662–1722), koniec XVII wieku, wys. 28,5 cm, ø 8,2 cm, porcelana; kobalt podszkliwnie, malowanie ręczne, Galeria
____________________________
Obiekty na dziś
DZIEWCZYNKA W CZERWONEJ SUKIENCE
ZWIASTOWANIE NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNIE
NAWET W PARYŻU NIE ZROBIĄ Z OWSA RYŻU